torsdag 11 oktober 2007

Day 3

Daydreamers and Magicians

Guest Lecturer: Bertrand Gondouin


Bertrand Gondouin (b. 1975) is a digital media artist from Paris living
in Stockholm. His work combines software development and live
improvisation with sound and image. He has performed at galleries,
theaters and clubs throughout Europe.

He has been image director for the Canalweb TV station in Paris
(1999-2001) creating ground-breaking live video broadcast for the Hip
Hop program ’Grek Frites’.

While mainstream software tend to push the artistic process in
established directions, he invents his own instruments such as visual
synthesizers and physical interfaces : Symtonic, a Flash™ video-mixer in
2001, Podesk, a video podcast and video blogging software, and Scramble,
a granular video synthesis software that allows an unlimited number of
video layers.

He is also involved in dance and scenography research (the Laeterna
Machina Dance Collective) and NIME (New Interface for Musical
Expression), applied to video with body sensors, motion capture and
artificial intelligence.

With the project Grains & pixels, he received the Special Recognition
prize award from the CynetArt Festival 2006, in Dresden, and the Prix
Möbius Nordica Experimental, Pixelache Highlights 2007 in Helsinki.

His conviction is that in order to create art that involves the
community in a meaningful process, digital media should be composed in a
live situation.

Music, Video Jockeying and the traditional theater stage are contexts
providing a dynamic interaction with the media elements when he is
performing.


Materials


The Scramble software is Bertrands playground when experimenting with live
video. It's a kind of Magic Lantern into which you can throw any kind of
picture and animate it – I feed scramble with my own drawings, videos or
photos – or start drawing from scratch in a 3D space.

Scramble has its roots in film history. One of its animation effects is
a remake of the Zoetrope, a pre-cinema technology. Inspired by Orson
Welles, I have also created a Soft/Deep Focus effect that simulates the
depth of field of the traditional camera.

Technical details:

* Unlimited numbers of layers
* GPU image processing with shaders
* Live video input, and image grabbing
* Controls: sensors, midi, audio, Internet
* Output: HDTV resolution 1920*1080
* Language: Max/Msp/Jitter

2 kommentarer:

Masters And Slaves sa...

Det var skit roligt att får pröva bertrand prylar. Jag fastnade lite för hans 3D pryl där man kunde vända och vrida på allt som man körde in i hans program. Till och med platta bilder och streck kändes tredimensionella. Jag gillar att man skapar och lägger ihop bilder i en 3d miljö, jag får känslan av oändligghet. Fast ett oändligt rum. Kanske är det för att jag inte kan tänka mig något som är oändligt. Iaf, hur kan jag få känslan av ett rum, när det inte finns något? Vad är det i mig som gör att jag får den känslan. Well, I don´t know!

Haidar

Masters And Slaves sa...

Att skapa identitet. Virtuell eller fysisk. Facebook. Att skapa sig själv. Ser Du Levande och tänker på Roy Anderssons värld. Han använder inga existerande miljöer i sina filmer utan bygger upp allt i studio, varje träd, varje hus, varje gata i hans studio. Tänker på romantiska utopier, naturromantik, eskapism och politiska visioner.

Omskapar vi våra medvetanden om jag, identitet, närvaro, av användandet av virtuella världar?

Den personliga virtuella världen – världsuppfattning – världen som social konstruktion

Fridali